Köpvillkor

Allmänt

För att beställa måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år behöver målsman göra beställningen åt dig. 
De personuppgifter vi får används enbart av oss för att kunna leverera och ge dig en bra service. 
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Samtliga priser är angivna i SEK och inkluderar kostnader som moms och frakt.
Vi reserverar oss för slutförsäljning eller eventuella skrivfel och kan ej heller garantera att bilderna återger varans exakta utseende.


Betalning

Flera betalsätt erbjuds:

- Klarna - Faktura, Delbetalning, Kort eller Bankbetalning

- Bankgiroinbetalning till 810-8862  (Findings)
  Kom ihåg att ange ditt namn eller ordernummer som meddelande till oss.

- Swish till nr 123 476 31 73  

- Masterpass via Mondido

- Kortbetalning via Mondido

- Utlandsbetalning med IBAN och BIC

Efter genomfört köp skickas en bekräftelse via e-post. Får du ingen orderbekräftelse samma dag har du förmodligen råkat missa något tecken i din e-postadress vid registreringen. (Kolla även i skräpposten.) 
Vi ber dig då att ta kontakt med oss.
E-post: info@kattlycka.se


Frakt och leverans

Fri frakt till adress inom Sverige. Till Finland kan endast Royal klösträd skickas. Ingen fraktkostnad tillkommer vid beställning av klösträd till Finland.
För leverans till andra EU-länder vänligen skicka en förfrågan via e-post före beställning. 
Leveranstiden är normalt ca 3-7 dagar för klösträd och ca 5-14 dagar för burar.
Alla varor levereras omonterade direkt från tillverkarens lager.
Paket som väger över 20 kg har utkörning eller hämtas hos Postnord eller på terminal. Övriga paket kan hämtas hos ombud. En produkt kan bestå av ett eller flera paket beroende på modell. Detta innebär att leveransen kan bli uppdelad på både utkörning och ombud.
 

Norge

Endast Royal klösträd kan skickas till Norge. Inga andra varor skickas. Leveranstiden blir längre på grund av förtullningen. 
Det är momsfritt och fraktfritt i vår e-butik men moms och eventuella tullavgifter ska betalas när du får varan. (I vår e-butik dras momsen bort när du väljer Norge som leveransadress. Det kan felaktigt stå texten "inkl. moms" även om momsen är avdragen.) 
Ditt personnummer - ID behövs! Vi behöver uppge detta i tullens exportdokument för att paketen ska kunna levereras. 
Kanske kan tullens importkalkylator hjälpa dig se kostnaderna för en förtullning
https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Bruk av fødselsnummer ved fortolling

Når du deklarerer en vare til Tolletaten, må du også oppgi fødselsnummeret ditt ved deklareringen. Hvis en annen enn du selv deklarerer varene på vegne av deg (for eksempel transportøren, når du handler på utenlandske nettsider), trenger vedkommende fødselsnummeret ditt i deklareringen til Tolletaten.

Du kan derfor bli bedt om å oppgi fødselsnummer (11 siffer) når du handler i utenlandske nettbutikker. Hvis du ikke ønsker å oppgi fødselsnummeret til nettbutikken, kan du spørre nettbutikken om du kan oppgi nummeret direkte til transportøren hvis han har behov for det.
https://www.toll.no/no/netthandel/
  


Åland

Om du bor på Åland måste du hämta paketen i Grisslehamn. Endast Royal klösträd kan skickas till ombudet. Inga andra varor skickas. 
Det är momsfritt och fraktfritt i vår e-butik men moms och eventuella tullavgifter ska betalas när du får varan. (I vår e-butik dras momsen bort när du väljer Åland som leveransadress. Det kan felaktigt stå texten "inkl. moms" även om momsen är
avdragen.) 


Ändring av beställning eller avbeställning

Du kan göra ändringar i din beställning eller avbeställa fram till dess att beställningen har effektuerats.
Effektuering innebär när vi börjar behandla din order, dvs när vi lämnar packorder till lagret, beställer hos leverantören, bokar frakt eller liknande.
Varje beställning får snabb behandling så det finns i de flesta fall inte mycket tid fram till effektuering.
Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen eller meddela oss om retur. Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt rubriken ”Ångerrätt” nedan. 
Avbeställning av vara som tillverkats speciellt för dig är inte möjlig efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan.
En avbeställning är giltig först när du mottagit bekräftelse härom från oss.


Reklamationer - Fraktskador

Fraktskador: Kontrollera alltid paketet vid leveransen och anmäl synliga skador direkt till speditören/fraktbolaget och sedan till oss. 
Övriga reklamationer bör göras så snart som möjligt efter mottagen leverans.
Om någon del är skadad eller saknas behöver vi en skriftlig beskrivning av felet tillsammans med digitala foton som visar felet. Skicka detta via e-post till info@kattlycka.se.
Vid godkänd reklamation skickas reservdelar utan kostnad.

OBS!
Vid burleverans - Vänligen kontrollera godset före kvittens!
Eventuella fraktskador anmäls direkt till chauffören som skriver in detta före du kvitterar godset!
Synliga skador ska anmälas genast direkt till chauffören vid godsets mottagande och chauffören ska anteckna detta i det kvitterade exemplaret av transportdokumentet eller annan handling. Chaufförens notering är avgörande för att fraktbolaget ska ta ansvar för fraktskador. Din kvittens är ett godkännande av leveransen om ingen skadenotering gjorts och fraktbolaget kommer att neka reklamationer.
   


Ångerrätt

Enligt distanshandelslagen har du möjlighet att ångra köp inom 14 dagar. Denna frist börjar löpa från den dag du tar emot varan. Returfrakten måste du dock bekosta själv. 
För godkänd retur skall varan återsändas i oskadat och oanvänt skick.

Återbetalning görs via tidigare valt betalsätt alternativt till önskat bankkonto eller swish nummer.

Tag alltid kontakt med oss innan varan returneras för att få information om hur du går tillväga.
E-post: info@kattlycka.se


Returer

Vid alla returer på grund av ångrat köp eller reklamation måste varan förpackas på ett bra sätt för att förhindra fraktskador. Använd gärna originalförpackningar. Fraktbolagen har rätt att neka gods med bristfälligt emballage. Om det gäller en retur med upphämtning måste någon finnas hemma och ta emot fraktbolaget på bokad dag.
Tag alltid kontakt med oss innan varan returneras för att få information om hur du går tillväga.
E-post: info@kattlycka.se


Ej utlösta paket

Om du inte tar emot paketet vid leverans eller inte hämtar ut paketet på utlämningsstället så kommer det att returneras efter 10-14 dagar. Det uppstår då returkostnader som kommer att debiteras dig då det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen. (Fraktbolaget försöker kontakta/påminna dig flera gånger innan retur och du har även fått uppgift om försändelse-ID i leveransbeskedet via e-post så du kan spåra paketet. Det blir inga returer av misstag.)
Kostnaden är normalt 300 kr för mindre paket och 3000-4000 kr för stora fågelburar eftersom de kräver specialfrakt och lagerplats.


Hantering av känsliga uppgifter - Sekretesspolicy

Vi lämnar inte ut några personuppgifter till uppköpare och vi följer gällande regler kring dataskydd.
Kreditkortsuppgifter hanteras på en säker sida och överförs krypterat med SSL.
Personnummer behövs endast i betalsystemen för att kunna bedöma din kreditvärdighet och identitet. Detta skyddas och hanteras enligt GDPR.

De uppgifter vi behandlar om dig är namn, adress, e-postadress, kön, ev. födelsedatum, telefonnummer, köphistorik, kundsegment, produktval, sök- och användarbeteende på
vår webbplats, kundnummer, ordernummer, ip-adress samt din kommunikation med oss.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter så som namn, adress, e-postadress, telefonnummer m m. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter enligt GDPR i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig, d.v.s för att kunna skicka dina varor och ge dig information och support. 

Du har rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. 

Sajten Kattlycka.se tillhandahålls av Findings, org. nr 710413-8644, 594 72 Överum, Sverige.
E-post: info@kattlycka.se
Tel: 076-8024531